maanantai 28. kesäkuuta 2010

Tavara-ahdistus ja siitä seuranneet toimenpiteet


Tänään jatkoin jo aiemmin aloittelemaani kirppisurakkaa ja olin vaipua epätoivoon. Tavaraa oli häkkivarastossa paljon enemmän kuin muistin. Ajattelin hankkiutua eroon suunnilleen kaikesta, mitä en ole kaivannut noin vuoteen. Häkkivarastossa on ollut viime syksystä asti mm. kaksi pahvilaatikollista vanhoja vaatteitani. Eilen illalla yritin miettiä, mitä vaatteita siellä on ja muistin ehkä viisi vaatekappaletta. Erittäin tärkeitä siis. Jos haluatte tietää, mitkä omista vaatteistanne ovat ylimääräisiä, laittakaa ne varastoon vuodeksi.

Kirppikselle lähteekin nyt kuormallinen vaatteita ja muita tavaroita, jotka ovat minulle väärän värisiä, väärän tyylisiä, väärän kokoisia tai joita ei muuten vain jostain syystä ole tullut käytettyä. Hinnat ovat sitä luokkaa, että niiden takia kenenkään ei tarvitse jättää tavaraa ostamatta. Tähän mennessä hinnoittelemistani tuotteista kallein (eräs kenkäpari) maksaa 5e. Pesin vaatteet ja otin rikkinäiset ja huonokuntoiset joukosta pois. Korjauskelvottomista tulee siivousrättejä tai muuta vastaavaa, loput menevät energiajätteeseen.

Olen sen verran viisastunut, että en aio tehdä alkaneista alennusmyynneistä yhtään heräteostosta. Muutenkin olen huomannut, että ne vaatteet, jotka ovat pitkään suunniteltuja hankintoja ja hieman kalliimpia ovat edelleen ahkerassa käytössä. Olen myös pyrkinyt siihen, että vaatekaappini olisi ajaton eikä tarvitsisi jatkuvasti täydennystä.

Mainoksena vielä, että minun ja ystäväni yhteinen kirppispöytä on Turussa Manhattanin kirppiksellä tämän viikon keskiviikosta ainakin viikon eteenpäin. Käykää tutustumassa, pöytää pyritään täyttämään päivittäin. Manhattanilla oli loppuviikosta muutenkin niin paljon mielenkiintoisia pöytiä, että minulla oli täysi työ pysyä maltillisena ostoksissani.


kuva: http://www.ec.gc.ca/

7 kommenttia:

  1. äh siihen tulikin sanoi väliin. nyt kuulostaa ihme-englannilta eikä yhtään niin hyvältä kuin fb:s ;) anteeksi hetiperääntoinenviesti.

    VastaaPoista
  2. hanna: hö. onneksi ymmärsin silti :)

    VastaaPoista
  3. Hävitys vimma on hyvä!mulla on sitä kans mutta useimmin sais olla!ja voit varmaan kuvitella miten paljon kertyy kaikkea kun on 7 ihmistä!Eli useammin täytyisi osata hävittää vaikka turhaa krääsää olen jo monet ajat ollut hankkimatta mutta ihan vain vaatteita kertyy.

    Halauksin
    Anu

    VastaaPoista
  4. Anu: varmasti! minullakin on tuossa kuitenkin vain omia ja mieheni tavaroita ja olen sentään muuttanut pari kertaa viimeisen viiden vuoden aikana ja silloin jo hävittänyt jotain tavaraa. pitäisi vain jo kaupassa (tai kirpputorilla) nähdä romuvuoressa se tavara, jonka ostoa on suunnittelemassa!

    VastaaPoista
  5. tavara-ahdistus on oikeasti ahdistavaa. kirpparin pitäminen on kivaa silloin kun on aikaa enemmän. hyvä kun pistit kiertoon! meillä pieneen inventaarioon pakottaa nyt se muutto, se on ihan terveellistä, luulisin. tsara

    VastaaPoista
  6. Sara: muuttaminen on yleensä aika tehokasta. paitsi jos muuttaa kiireellä eikä ehdi tehdä inventaariota siinä yhteydessä.

    VastaaPoista